Cestopis Norsko

Autem po Norsku, poslední díl cestopisného vyprávění - 3. část

Lenka Mikešová|26. 10. 2017|

Z náhorní plošiny Hardangerviddy jedeme směrem na Eidfjord a odtud do města Brimnes na trajekt (Brimnes - Bruravik, 118 NOK). Na trajekty jsme moc dlouho nečekali, protože jezdili často a najít je taky nebylo těžké. GPS navigace nás vedla na Stryn.

Ochutnání norských borůvek a první noc v kempu

Po cestě jsme zastavili u lesa, kde jsme objevili borůvky. Tak jsme si udělali pauzu a pár si jich do hrníčku natrhali. Další trajekt Vangsnes - Dragsvik, 120 NOK. Po 5 hodinách jízdy autem jsme se konečně ocitli v městečku Olden, které bylo naším cílem a které je výchozí bod pro ledovcový splaz Briksdal. Podle průvodce jsme jeli ještě tak 15-20 km za Olden.

Bylo nějak 20 hodin a my jsme nemohli najít žádný dobrý plácek pro stan. Proto jsme se rozhodli, že poprvé zkusíme kemp, stálo nás kolem 190 NOK. Byl tu pěkný výhled na ledovcový splaz. Takže ráno stačí dojet jenom k parkovišti u ledovce, které bylo asi tak o 10 km dále. Kemp byl u krásně modrého jezírka, výhled byl supr a večer se na obloze objevily červánky. Využili jsme možnost sprchy, která stála 10 NOK za 5 min, drobné se hodily do takového malého automatu. Uvařili jsme si rýži a maso, umyli nádobí v kuchyňce a šli spát.

Výlet k ledovci Briksdal, není nad to si v létě šáhnout na ledovec

Ráno jsme si ještě načerpali vodu z kempu do kanystru a vyjeli. Na parkovišti u ledovce jsme zaplatili 45 NOK, nebylo to časově omezené. Na ledovec to je přibližně 1 hodina, jde se kolem překrásných vodopádů, které vás trošku zchladí. Jinak komu by se nechtělo jít pěšky, může si zaplatit výjezd v trollích autíčkách. Šlo se příjemně. Konečně máme výhled na ledovcový splaz, fotíme, co se dá. Jdeme i za výstražnou ceduli, až co nejblíže k ledovci. Na ceduli se píše, že ledovcový splaz se posunuje, takže zde hrozí nebezpečí a nedoporučuje se jít až k němu. Většina lidí to stejně nedodržovala. Fotíme se a jdeme zase zpátky.

Výhled na ledovec Briksdal a okolí byl krásný, bylo teplo, na krátký rukáv. V suvenýrech blízko parkoviště kupujeme nějaké drobnosti domů Po výšlapu máme namířeno do Geirangeru k fjordu. Jedeme asi 2 hodiny, cesta je různá, plno tunelů, na které jsme si už ale zvykli. Konečně jsme u Geirangeru a zastavuje na vyhlídce před městem. Po cestě ještě pomáháme jednomu autu, Nizozemcům, kterým chcípnul motor. Naštěstí máme startovací kabely, takže motor jim pak hned naskočí a děkují nám. Potkáváme ještě 3 další auta, které cestu po serpentinách nezvládly a nejsou provozuschopné. U Geirangeru naše cesta končí a otáčíme se zpátky. Bohužel na Trolí cestu už jsme nejeli, ale snad příště:).

Vzhůru do civilizace, do hlavního města - Osla

A náš směr je Oslo. Vyrážíme zpátky po serpentinách na město Lom a pak Otta. Chceme dojet co nejdál, ať další den můžeme navštívit Oslo. Bohužel po cestě nemůžeme najít žádné vhodné místo pro stan, ani zde není moc odboček. Možná si už moc vybíráme, protože chceme nějaké pěkné místečko, ideálně u řeky či jezírka:) Proto nakonec zastavujeme na odpočívadle u dálnice E6 před Lillehammer. Stan rozdělávat nechceme. Je tu dost hluku od aut. Máme kombíka, takže si přesuneme věci z kufru dopředu a sedačky vzadu sklopíme. Je tady dost místa na lehnutí. Spalo se docela dobře, ale ve stanu to bylo lepší. Už si ani nic nevaříme, protože jsme se zastavovali předtím na odpočívadle, kde jsme si vařili polívku. Jdeme spát.

Ráno se probouzíme a na odpočívadle už je autobus plný důchodců. Nasnídáme se a kolem 12 hod. vyrážíme na dálnici k Oslu. Zde je v některých úsecích povolena rychlost 100km/hod. Na dálnici E6 před Oslem a také za průjezd Oslem se platí mýtné. Funguje zde automatický systém mýtného (kamery zaznamenají vaši značku), to znamená, že jakmile uvidíte značku automatického mýtného, tak nezastavujete. Mýtné se má zaplatit na nejbližší benzínové stanici, na kterou vás zavede příslušná značka, nebo do tří dnů na čerpacích stanicích Esso.

Po cestě do Osla jsem viděla jen jednu značku, která vás navádí k benzince, kde je možné zaplatit poplatek, ale tam jsme nestihli zastavit. Jinak při výjezdu z Osla nás taky žádná značka na benzinku nesměřovala. Tak nám nezbývalo nic jiného, než to zaplatit v Esso. Ještě ten den jsme narazili na danou benzinku, šla jsem se tam zeptat, ať mi dají formulář (kde se mělo vyplnit SPZ, národnost, částka-nevím teda, jak se zjistí kolik), že to vyplním a zaplatím. U benzinky na mě kluk koukal, jak na přízrak. Nevěděl, o co se jedná, že žádný formulář nemá, odkázal mě na jinou benzínku. Abych to zkrátila, tak po příjezdu domů jsem se zaregistrovala a vytvořila si účet na www.autopass.no. Psali tu, že z účtu jde mýtné strhnout do 14 dní po průjezdu mýtným. Nabila jsem minimální částku 300 NOK. Po pár dnech se mi na účtu objevily odečtené částky za placené úseky. A asi po 2 měsících mi vrátili zbytek peněz zpět na účet.

Konečně jsme dojeli do Osla, zaparkovali jsme na městském parkovišti v Ringu 1(okruh), kde to bylo nejblíže centru, ale také zde parkování bylo nejdražší. Na parkovišti jsme zaplatili 50 NOK za 1,5 hod. a šli se projít po nejznámější ulici Karl Johnas Gate a došli jsme až ke královskému paláci. Chtěli jsme ještě do Vigelandova parku, ale to už jsme nestíhali. Jinak Oslo vypadalo jako normální město, plné oživlých soch, občas bezdomovci, různé národnosti, parčíky. Po prohlídce města jsme jeli směr ČR, do Švédska, přes Dánsko (přes Öresundský most), Německo a za 16 hodin čisté cesty jsme byli doma. Cesta byla dlouhá a opět hodinová zácpa v Německu u Hamburgu.

Mé doporučení: Norsko vřele doporučuji jako dovolenou, určitě toho nebudete litovat, krásná příroda a klid Vám dá dostatek energie do života a zanechá ve vás nezapomenutelný pocit.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho se svými přátelmi.

Lenka Mikešová
Ahoj, jmenuji se Lenka
a jsem nadšená amatérská cestovatelka

Ráda cestuji bez cestovek, na vlastní pěst. Je to levnější, zábavnější a plné zážitků. Za začátku jsem cestovala pouze po Evropě, navštivila jsem některé severské a jižní země. Potom jsem objevila kouzlo Thajska a cestování tak dostalo úplně jiný rozměr.