V prvním díle mini seriálu o digitálním nomádství jsme si povídali o tom, kdo to vlastně je onen tajemný digitální nomád. Hledali jsme jednoduchou definici i vyvrátili některé mýty alá “digitální nomád musí být podnikatel, který je zdatný v informačních technologiích”. Právě na problematiku práce digitálního nomáda navážeme v dnešním druhém díle seriálu.
Podobně jako učitelem, jezdcem Formule 1 nebo právníkem i digitálním nomádem se stanete, nenarodíte se jím. Jsou jistá povolání, kdy je potřeba mít dar nebo talent, který dále rozvineš. Mluvíme například o umělcích všeho zaměření (spisovatelé, malíři, skladatelé), nebo sportovcích. Co se ale týče digitálního nomádství, není to životní styl, se kterým se narodíte, nebo pro něj budete potřebovat dar od Boha.
Pěkným motivačním příkladem je i můj osobní příběh. Jako malá jsem si hrála na paní učitelku, později vystudovala dvě technicky zaměřené školy a nakonec skončila v IT firmách. Ale osud tomu chtěl ještě jinak. Ani v době výpovědi jsem o nějakém digitálním nomádství neměla potuchy. Pak se cosi stalo, nejsem schopna říci přesně co, a vše okolo práce na dálku a cestování mi samo začalo přicházet do cesty. Objevila jsem copywriting, pak komunitu nomádů, začala se sama vzdělávat, a tak nějak se zrodila nomádka s propiskou v ruce. Prostě jsem se stala digitálním nomádem.
Skutečný příběh vás měl motivovat a vést k zamyšlení, že nikdy není pozdě na změnu. Digitálním nomádem se můžete stát v kterémkoliv věku a my se společně podíváme na pár skutečností, abyste se vyhnuli porodním bolestem na cestě k nomádství.
Hned na začátek připomínáme, že ačkoliv jste zaměstnanci, můžete i tak pracovat na dálku a užívat si výhod digitálního nomádství. Není potřeba hned dávat výpověď a mířit na volnou nohu, pro začátek stačí umět argumentovat.
Home office je jistá forma práce na dálku, nebo alespoň z domova. Jeho vylepšením je domluvení se s nadřízeným o jednom týdnu v měsíci, kdy pracujete opět třeba z domova. Tím ale zdaleka nemusíte skončit. Slovák Marko Fojtlin šel ještě dál a se svým šéfem v jedné nejmenované brněnské firmě si dohodl několika měsíční práci z Thajska. Jak?
Marko vypracoval dokument pro svého zaměstnavatele, kde podrobně rozepsal:
Náš Slovák získal povolení k odjezdu na 3 měsíce. Ve výsledku se ukázalo, že Marko byl v cizině produktivnější a zaměstnavatel ho tak pustí klidně znovu. Tento poznatek je důležitým závěrem příběhu. Musíte být v zahraničí alespoň stejně produktivní, jako kdybyste zůstali v kanceláři v České republice. Možná se Marko inspiroval radami v knize Práce na dálku, o které bude dále zmínka.
Ve zbytku článku se budeme zabývat více druhou variantou, tj.možnostmi práce digitálních nomádů, kteří dělají sami na sebe na volné noze. Tento druh práce má totiž svá specifika, která jsou zaměstnancům méně známá.
Ačkoliv různé druhy pracovních pozic zazněly už v minulém díle seriálu, zopakujeme si je znovu a pár jich přidáme navrch jako bonus. Rozdělíme si je podle nutnosti znalostí informačních technologií, abyste viděli, že není potřeba mít vysokoškolský titul z IT a přesto pracovat jako nomád.
Pracovní pozice, kde se očekává IT znalost:
Pracovní pozice, kde je určitá IT znalost výhodou:
Pracovní pozice, kde IT nepotřebujete:
Pro začínající podnikatele je pravděpodobně nejčernější můrou shánění prvních zakázek. Tady platí, že bez referencí se k lepším nabídkám (ani platovým ohodnocením) nedostanete. Kde ale získat první reference? U známých. Ptejte se v okolí, zda někdo nepotřebuje pomoc s tím, co umíte – připravit grafický letáček, spravovat Facebook nebo rozjet webové stránky nad redakčním systémem.
Další možností, kde získat první reference a sbírat zkušeností, jsou neziskovky. Dobrovolníků není nikdy dost a zejména tam, kde nemohou nabídnout honorář. Nehledě na to, že reference z neziskovky se dobře vyjímá v životopise nebo na LinkedInu.
První zakázky než přijdou ty přes doporučení pak hledejte na speciálních serverech s poptávkou a nabídkou. Na těchto serverech někdo zadá, že hledá například grafika na tu a tu práci za nějakou odměnu. Vy se přihlásíte a můžete si tyto nabídky vyfiltrovat, odpovídat na ně a začít vydělávat. Zkuste se například podívat na Stovkomat nebo Poptávkomat.
Ovšem získávat krátkodobé zakázky není dlouhodobě rentabilní ani nezajistí dostatečný příjem pro případný odjezd do ciziny. O získané klienty je potřeba pečovat a udržovat si je dlouhodobě. Doporučuje se mít přibližně 3 stálé větší klienty. Když vám odpadne jeden, není to taková finanční katastrofa.
Pár rad, jak si dlouhodobě udržet klienty?
Žijeme v době moderních technologií a přímo v samotném názvu digitální nomádství je vyjádřeno, že nomád pracuje s poslední technikou a zná řadu online nástrojů. Představíme vám ty nejužitečnější, která vám usnadní denní práci i komunikaci s klientem.
Trello: Nástroj pro správu delegování a vytváření seznamu úkolů, co je potřeba pro klienta udělat.
Todoist a Wunderlist: Další nástroje, které slouží jako zápisníky úkolů. Přehledně si tady odškrtnete své úkoly z denního plánu.
Evernote: Tento online nástroj, který si stáhnete offline i do počítače, má nepřeberné množství využití. Zapíšete si do něho poznámky, vytvoříte seznamy úkolů, uložíte zdroje pro články, nebo napíšete texty pro nový e-book. Základní verze je zdarma.
Slack a Skype: Vedle FB Messengeru a Whatsappu skvělé nástroje na zdarma volání, pokud jste zrovna online. Ve vláknech tady udržujete i komunikaci se zbytkem světa.
Toggl: Úžasný pomocník, pokud si potřebujete měřit čas na zakázce.
Google Dokumety: Sdílené úložiště, kde si své dokumenty (nejčastěji textové a tabulkové) i vytvoříte.
Canva: Online nástroj na tvorbu jednoduché grafiky, i když nejste vůbec kreativní jedinci.
Nástrojů jsou stovky a stovky. Hodně záleží, čemu se chcete dále věnovat. Podle toho dohledáte skvělé (často i zdarma) nástroje, které vám zjednoduší každodenní rutiny. Od programů na úpravu fotek po různé cloudy a nástroje na správu sociálních sítí.
Digitální nomád by měl zavčas myslet i na techniku. Pokud plánujete cestovat, nic těžkého a lehce rozbitelného na cesty nechcete. Rozhodně nechceme dělat nějakou jablíčkovou reklamu, ale u digitálních nomádů nejčastěji zahlédnete právě produkty značky Apple.
Ve výsledku je jedno, zda si pořídíte počítač Lenovo, mobil od Samsungu, nebo sáhnete po dražším macbooku s iPhonem, myslet byste měli především na:
Chcete prorazit ve svém oboru? Pak se musíte nepřetržitě vzdělávat a taky budovat networking. Vzhledem k povaze životního stylu na cestách jsou další prezenční studia spíše nemožná. Navíc je mnohem efektivnější sledovat úspěšnější v oboru, napodobovat je, než získávat rozličné tituly z vysokých škol.
Namísto docházky do školních lavic radši investujte do jednodenního školení od profíka či si zaplaťte vstup na workshop. Těmi skvělými jsou barcampy, které se pořádají po celé republice. Řadu školení najdete i na portálu Naučmese.
Pokud před živým setkáním upřednostňujete knihy a on-line kurzy, máme pro vás několik tipů, kde můžete načerpat potřebné know-how:
Náš tip: Nezapomeňte na to, že školení ani literaturu vám žádný zaměstnavatel na volné noze nezaplatí. Zahrňte proto náklady na vzdělání a techniku do své hodinové sazby pro klienty.
Tím jsme vyčerpali “pracovní téma” druhého dílu nomádského seriálu. Příští díl už je i posledním, a tak se konečně podíváme na úskalí cestovatelského života digi nomáda.
Máte nějaké otázky ohledně práce digitálního nomáda? Něco jsme vám nezodpověděli? Napište nám svůj dotaz dolů do komentářů pod článek. Kdo se neptá, ten se…